ФЕСТИВАЛЬНИЙ ТУРИЗМ: ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ПЛАНУВАННЯ НА ПРИНЦИПАХ СТАЛОСТІ

О. В. Слюсар – студентка 6 курсу спеціальності «Туризм» Київського національного університету імені Тараса Шевченка
  Роботу виконано на кафедрі країнознавства та туризму КНУ ім. Тараса Шевченка
Науковий керівник: О. О. Любіцева
доктор географічних наук, професор, завідувач кафедри країнознавства та туризму КНУ ім. Тараса Шевченка

Проаналізовано організаційний процес створення фестивального заходу в Україні. Розроблено модель життєвого циклу менеджменту фестивалю. Висвітлено методи забезпечення сталості, котрі можуть бути використанні при плануванні фестивалів.

Ключові слова: фестивальний туризм, сталий розвиток, івент-менеджмент.

Sliusar O. V. Festival Tourism: Planning and Organization Based on the Principles of Sustainability. The organizational process of creating a festival event in Ukraine is analyzed. A model of the life cycle of the festival management has been developed. Sustainability techniques that can be used when planning festivals are highlighted.

Keywords: festival tourism, sustainable development, event management.

Як форма масового видовища, фестиваль має бути результатом діяльності професіоналів, котрий потребує значної підготовки.

Враховуючи сучасну тенденцію, розвиток фестивального туризму можливий на основі впровадження принципів сталості, що забезпечить проведення фестивалів у стійкому форматі і є дуже важливим при здійсненні стратегії сталого розвитку України.

Оскільки фестивальний туризм є підвидом подієвого туризму, при його організації використовуються інструменти подієвого менеджменту (іншими словами – івент-менеджменту).

При організації тематичного фестивалю, варто взяти до уваги модель життєвого циклу менеджменту фестивалю, наведену на рис. 1.

Івент-менеджмент включає функції планування, організації та контролю проведення унікального, єдиного в своєму роді заходу, причому унікальність забезпечується не стільки оригінальністю ідеї, скільки способами доведення її до кінцевого споживача [1].

Безымянный

Рис. 1. Модель життєвого циклу менеджменту фестивалю

(розроблено автором за даними [2–3])

 

На етапі дослідження визначаються потреби організаторів фестивалю, відбувається формування приблизного бюджету та визначення термінів і дат проведення фестивалю.

На етапі розробки визначається тема та ідея фестивалю, готується робоча група.

Третій етап планування спрямований на постановку цілей та завдань фестивалю. На даному етапі також варто виділити шість основних аспектів фестивального менеджменту: фінансовий та програмний менеджмент, управління персоналом, управління інфраструктурою і дислокацією, правовий менеджмент, маркетинг і реклама.

Принципи сталого розвитку у фестивальному туризмі, перш за все, стосуються етапу планування фестивальної діяльності, адже саме на цьому етапі здійснюється постановка цілей та завдань того чи іншого фестивалю. Завдяки цьому, фактори успіху здійснення фестивальної діяльності будуть ефективнішими.

Методи забезпечення сталості можуть бути використанні при плануванні:

  • транспортного перевезення – скорочення викиду парникових газів та зменшення локалізованих заторів шляхом заохочення відвідувачів діставатися до місця проведення фестивалю на велосипедах, пішки, на альтернативних засобах транспорту із низьким рівнем викидів;
  • використанні енергії – зменшення енергетичної потужності та впровадження використання відновлювальної енергії шляхом стратегії енергозбереження;
  • переробці відходів – зменшення загальної кількості відходів шляхом переробки та компостування;
  • використанні води – зменшення води, що використовується, та зменшення об’єму стічних вод;
  • маркетингові дії – скорочення використання паперових засобів розповсюдження інформації  та діджиталізація інформації.

На четвертому етапі координації відбувається виконання плану, здійснюється контроль над співробітниками та ресурсами та моніторинг бюджету і дедлайнів.

Етап оцінки варто ототожнити з етапом підведення підсумків або збору результатів. Останній етап є основою для майбутніх фестивальних заходів. На даному етапі також варто оцінити дії, котрі були спрямовані на забезпечення сталості фестивального туризму. У цьому допоможуть наступні індикатори:

  • Енергія – загальна кількість споживання, відсоток використання відновлювальної енергії;
  • вода – загальна кількість споживання, об’єм води, що використовується та об’єм стічних вод на людину;
  • відходи – загальний обсяг відходів та на людину;
  • транспорт – частка відвідувачів, які не використовують власний транспорт, щоб дістатися місця проведення фестивалю.

Отже, як бачимо,  проведення подібних заходів вимагає ґрунтовної підготовки, ефективного менеджменту зокрема, заснованого на принципах сталості, що можливо лише за професійного контролю та управління.

 Список використаних джерел

  1. Савицька Д. В. Event-менеджмент: тенденції та розвиток в Україні / Д. В. Савицька // Репозиторій Львівського національного університету. – 2018. – С. 366–367.
  2. Хальцбаур У. Event-менеджмент / У. Хальцбаур. – М. : Эксмо, 2007. – 384 с.
  3. Reference model-based event management / Thomas O., Hermes B., Loos P. // International Journal of Event Management Research. – 2008. – № 1. – Vol. 4.

Залишити коментар